2018-07-312018-07-312015-061852-4508http://hdl.handle.net/2133/11573Entre los niños y niñas de un barrio toba/qom de Buenos Aires circula el rumor de que antes de que arribaran las familias al terreno, las "monjitas" que vivían en la escuela católica a la que ellos asisten enterraron bebés y aún hoy se oye su llanto. Este artículo, por un lado, situará estas apariciones en el marco de las experiencias formativas de los niños en el Evangelio. Por otro, analizará las tensiones entre la escuela y el barrio, profundizando en cómo los rumores abonan la construcción de un "otro".The children of a Toba/Qom urban setting near Buenos Aires told each-other a rumor: before their families arrived to the land, many babies were buried there by the "monjitas" (little nuns) and up until this days, one can still hear them crying. The nuns lived in the Catholic school where the children study. The aim of this article is to analyze this rumor in two interconnected ways. First, I will consider this appearances regarding several children's formative experiences in the Evangelio. Second, I will focus on the tensions between the Catholic school and the Toba neighborhood, and on the "otherness" constructed by this rumor.Parmi les enfants d’une agglomération toba/qom de Buenos Aires, le rumeur circule qu’avant l’arrivée des familles, les « monjitas » (les « bonnes soeurs ») qui vivaient dans l’école catholique à laquelle les enfants assistent aujourd’hui avaient enterré des bébés, et qu’il est toujours possible d’entendre leur pleur. D’une part, cet article situera ces apparitions dans le cadre des expériences formatives des enfants dans l’Evangelio. D’une autre, il analysera les tensions qui existent entre l’école et l’agglomération , en approfondissant sur la manière dont les rumeurs contribuent à la construction d’un « autre ».application/pdf49-64spaopenAccessRumorAlteridad religiosaExperiencia formativaNiñezReligious othernessFormative experiencesRumeurMonjas, asesinatos y apariciones. Rumor y alteridad religiosa en el contexto de las experiencias formativas de los niños y niñas de un barrio Toba/QOM de Buenos Aires.articleUniversidad Nacional de Rosariohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es