2019-06-072019-06-072018-121852-7213http://hdl.handle.net/2133/15197My paper addresses the following questions: can MERCOSUR achieve the goal of creating a common market that implies free movement without resorting to governance instruments that require supranational institutions? Can the Mutual Recognition (MR) instrument resolve the problem of divergent standards? Further, in the case of MERCOSUR, can it really be considered a non-supranational governance instrument? In the next sections, I define a common market under a Regional Integration Agreement (RIA), I then address the relationship between standards, technical barriers, and the integration of goods markets, especially in view of the potential trade-off between liberalization and heterogeneity. Finally, I consider the possibility of building a MERCOSUR common market without supranational institutions.Mi documento aborda las siguientes preguntas: ¿puede el MERCOSUR lograr el objetivo de crear un mercado común que implique la libre circulación sin recurrir a instrumentos de gobernanza que requieren instituciones supranacionales? ¿Puede el reconocimiento mutuo (MR) resolver el problema de normas divergentes? Además, en el caso del MERCOSUR ¿realmente se lo puede considerar como un instrumento de gobierno no-supranacional? En las siguientes secciones, defino un mercado común bajo un Acuerdo de Integración Regional (RIA), luego abordo la relación entre normas, barreras técnicas, y la integración de mercado de bienes, especialmente en vista del posible intercambio entre liberalización y heterogeneidad. Finalmente, considero la posibilidad de construir un mercado común del MERCOSUR sin instituciones supranacionales.application/pdf33-50engopenAccessMERCOSURIntegrationMutual recognitionCommon marketIntegraciónMercado comúnReconocimiento mutuoMERCOSUR common market building: harmonization and (or) mutual recognition of rulesarticleAutorhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es