2018-10-182018-10-182014-062036-0967http://hdl.handle.net/2133/13189The article reflects on the concepts of nation and culture and its impact on history and foreign language teaching. Then we construct a mixed conceptual framework from Content and Language Integrated Approach and Intercultural Communicative Competence. After the theoretical considerations, we present a class unit for Spanish-as-a-Foreign-Language students about the meeting between San Martin and Bolivar. From this unit we wish to "decolonize" decolonization treatment and suggest guidelines for new teaching approaches.El artículo reflexiona en torno a los conceptos de nación y cultura y su impacto en la didáctica de la historia y de las lenguas extranjeras. Construimos luego un marco conceptual mixto a partir del Enfoque Integrado de Contenidos y Lengua y la competencia comunicativa intercultural. Tras la reflexión teórica, presentamos una propuesta didáctica para estudiantes de español lengua extranjera sobre el encuentro entre San Martín y Bolívar. A partir de esta unidad anhelamos “descolonizar” el tratamiento de la descolonización así como sugerir lineamientos para nuevas propuestas de enseñanza.application/pdf24-47spaopenAccessSpanish L2Guayaquil interviewContent and Language Integrated ApproachDescolonizationDescolonizaciónEspañol L2Entrevista de GuayaquilDescolonizar la descolonización mediante la didáctica integrada de historia y lengua.articlehttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/