Morales, María Ernestina2025-08-122025-08-122024-12https://hdl.handle.net/2133/29957Este trabajo reflexiona sobre los nuevos modos de ver a partir de las tecnologías y su impacto en el uso de la fotografía digital. Examinamos los sentidos que generan el uso de la fotografía digital en el mundo virtual y con ello se abre una semiosis posibles y diversas interpretaciones. Para ello seleccionamos cuatro usuarios de la red social Instagram: usuarios entre veintiun años y cincuenta y tres años; dos estudiantes universitarios de sexo femenino y dos profesionales masculinos. Además complementamos nuestro corpus con aportes de producción propia tomadas durante viajes, visitas a museos y exposiciones, entre otras actividades. Analizamos algunas de estas producciones vinculadas a las selfies, a las fotografías de viajes y algunos aspectos de la vida cotidiana. Asimismo exploramos cómo esta red social ha transformado la forma en que vemos y compartimos imágenes fotográficas. La fotografía, como representación y evocación, actúa como un marco referencial desde el cual interpretamos el mundo. Inferimos que la observación ya no es directa, sino mediada por dispositivos tecnológicos, como los teléfonos móviles. Las personas ahora viven una vida virtual a través de las redes sociales, capturando imágenes para no saturar su memoria personal y luego revivir los momentos en la comodidad de sus hogares.This work reflects on new ways of seeing through technologies and their impact on the use of digital photography. We examine the meanings generated by the use of digital photography in the virtual world and this opens up a possible semiosis and diverse interpretations. To do this, we selected four users from the social network Instagram: users between twenty-one and fifty-three years old; two female university students and two professional men. We also complement our corpus with contributions of our own production taken during trips, visits to museums and exhibitions, among others. We analyze some of these productions linked to selfies, travel photographs and some aspects of daily life. We also explore how this social network has transformed the way we see and share photographic images. Photography, as representation and evocation, acts as a referential framework from which we interpret the world. We infer that observation is no longer direct, but mediated by technological devices, such as mobile phones. People now live a virtual life through social networks, capturing images so as not to overwhelm their memory and then reliving the moments in the comfort of their home.esopenAccessFotografíaInstagramMemoriaSemiosisAmateurEl amateur fotográfico en la cultura contemporánea. Instagram, un arcón de la memoria visual generador de sentidos posiblestesisAutora y Facultad de Ciencia Política y Relaciones InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.