2024-04-082024-04-0820231852-0006https://hdl.handle.net/2133/26853El objetivo del trabajo, de naturaleza exploratoria, es indagar la dimensión socioambiental como uno de los ejes constitutivos de la problemática urbana del Área Metropolitana de Rosario (AMR) afectada por la existencia de la infraestructura Hidrovía Paraguay-Paraná y cómo esta dimensión es abordada desde la planificación urbana a cargo del Ente de Coordinación Metropolitana (ECOM) y objeto de acciones de movimientos ambientalistas. La metodología es cualitativa basada en el análisis de fuentes documentales oficiales, entrevistas y observación de campo. La información analizada permite saber que entre los problemas se destacan: vulnerabilidad ambiental, deficiencias en la prestación de servicios, extensión desmedida y dispersa de la urbanización, desmoronamiento de barrancas, carencia de espacios públicos y ausencia de equipamientos, entre otros. Los instrumentos de planificación actuales los incorporan en forma muy general y se constata una carencia de acciones propositivas. Para su resolución se enfrentan dificultades por ausencia de soporte legal de la planificación metropolitana y estudios de impacto ambiental. En cuanto a la relación institucional entre organismos gubernamentales y movimientos sociales, esta es prácticamente inexistente.Temática que incorporamos en la agenda de investigación hacia el futuro.The objective of this exploratory work, is to investigate the socio-environmental dimension as one of the constituent axes of the urban problem of the Rosario Metropolitan Area (AMR) affected by the existence of the Paraguay-Paraná waterway and how this dimension is addressed from the urban planning in charge of the Metropolitan Coordination Entity (ECOM) and object of actions of environmental movements. The methodology is qualitative based on the analysis of official documentary sources, interviews and field observation. The analyzed information allows us to know that among the socio-environmental problems stand out: environmental vulnerability, deficiencies in the provision of services, excessive and dispersed extension of urbanization, collapse of ravines, lack of public spaces and lack of equipment, among others. The current planning instruments incorporate them in a very general way and there is a lack of proactive actions. For its resolution they face difficulties due to the absence of legal support from metropolitan planning and environmental impact studies. As for the institutional relationship between government agencies and social movements, this is practically non-existent. A topic that we incorpórate into the research agenda for the future.esopenAccessZona metropolitanaPlanificación urbanaRosarioMedio ambientePolíticas públicasPlanificación urbana metropolitana y problemática ambiental en territorios hidrosociales. El caso de la Hidrovía Paraguay-Paraná en el Área Metropolitana de Rosario.articuloAutores y ProyecciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.