2025-07-022025-07-022024-071853-8827https://hdl.handle.net/2133/29775La historia de los videojuegos importa a la historiografía entre otras razones porque está ligada a una transformación más amplia del concepto de sociedad y de lo social que caracterizará a la época actual. En este estudio se analizan los efectos de este problema en la representación historiográfica y de qué manera al pensar lo social ya no sólo interconectado con lo natural sino también diferenciado entre artefactos culturales complejos y confundido entre estos, va perdiendo su centralidad exclusivamente humana. De este modo son diversas las corrientes y los autores que, desde la filosofía, la sociología y la antropología actual han replanteado la relación entre la cultura y la naturaleza y entre la cultura y la tecnología reinstalando con nuevas orientaciones la importancia de una nueva epistemología y de una nueva ontología para dar cuenta de la complejidad de lo real: Ilustraremos esta problemática con la experiencia de los videojuegos en Morelia (México) y Valparaíso (Chile). Nuestra reflexión apunta a pensar especialmente a la historiografía y al modo como eventualmente desde sus conceptos y modelos teóricos va transformando el contenido de la ya clásica definición de la historiografía como historia social.The history of videogames is relevant for historiography because, among other reasons, it is related to a broader transformation of the concept of society and social issues that characterize our current times. This study analyses its effects on the historiographical representation and how it loses its exclusively human focus by thinking about social issues not only interconnected with natural issues, but also distinguishable and obscured amongst complex cultural elements. In this respect, there are several trends and authors, who, from philosophical, sociological and anthropological points of view, have reconsidered the connection between culture and nature and between culture and technology, reinstalling, with new approaches, the importance of a new epistemology and a new ontology to explain the complexity of real issues: We will illustrate this problem with the video game experience in Morelia (Mexico) and Valparaiso (Chile). Our reflection focuses on thinking of historiography and how, based on its concepts and theoretical models, it transforms the content of the classical definition of historiography as social history.1-29esopenAccessCrisis socialActor-redVideojuegosVirtualidadHistoria socialEl desafío de los videojuegos a las formas de enunciación de lo social en las formaciones sociales contemporáneas. Un caso la experiencia comparativa de Morelia y ValparaísoarticuloAutor y Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionaleshttps://doi.org/10.35305/cc.v2i23.133Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.