2015-03-052015-03-0520051697-7750http://hdl.handle.net/2133/4325La categoría de los «discapacitados sociales», encuadrada dentro de la Educación Especial, refleja la represión simbólica / social llevada a cabo en la educación argentina durante la última Dictadura (1976-1983), como parte de la legitimación ideológica de supresión de cualquier tipo de oposición al régimen militar vigente. En el artículo se profundiza en la política educativa en materia de Educación Especial de aquel período, a partir del análisis del discurso crítico, para concluir que tal proceso de «normalización» derivaba en una política de segregación y discriminación, tanto en el campo de las deficiencias físicas y psíquicas, como en el de la disidencia ideológica.This article examines specific aspects of the social / symbolic repression undertaken by the last Argentinian Dictatorship (1976-1983) in the field of education, and how these relate to the dominant discourses and ideologies of their time. In those days, the construct of the «social disabled» was established as part of the wider category of Special Education, equating it to the rest of physical disabilities, in an attempt by the Dictatorship to suppress dissidence. Additionally, a critical analysis of the educational policies dealing with the area of Special Education is outlined in order to show the conniving role of the educational institutions in promoting and reinforcing the oppressive ideological atmosphere imposed by the military dictatorship.application/pdf75-88spaopenAccessArgentina (1976-1983)Educación EspecialDiscapacidad socialSpecial EducationSocial disabilityLos discapacitados sociales». La Política de Educación Especial durante la última DictaduraSocial disabilities. The Policy on Special Education during the last Argentine Dictatorship (1976-1983)article