Ambrosino, Alejandra2024-07-042024-07-042022https://hdl.handle.net/2133/27424El presente trabajo se realiza en el marco de la investigación sobre las nuevas narrativas en los recursos educativos virtuales en educación superior. Por lo que primero se propone un recorrido por conceptos de relevancia vinculados a tres categorías: Comunicación y Sociedad, Educación y Tecnologías y Diseño, lenguajes y medios. En el contexto actual, la educación superior se encuentra caracterizada por la inclusión de múltiples pantallas y dispositivos, que dotan a los contextos educativos de alta complejidad tecnológica (Maggio, 2014) de rasgos particulares a comprender para el diseño de experiencias innovadoras e inclusivas en la educación superior. Las producciones educativas digitales son protagonistas de cambios a la hora de la construcción del conocimiento y potencian la relación entre los medios, lenguajes y dispositivos. Por lo que entender y reconocer en el plano didáctico la noción de inclusión genuina (Maggio, 2016) de la tecnología, da sentido renovado a la construcción actual del conocimiento desde el diseño de planificaciones y estrategias por parte de los docentes. En esta nueva realidad para la educación superior, es donde situamos el recorrido de nuestro trabajo vinculado a los lenguajes y narrativas docentes. Por lo tanto, la línea de investigación propone indagar en el proceso de la virtualización del currículum como contexto de indagación, proponiendo una selección de recursos y ambientes digitales educativos dentro del sistema de Educación a Distancia de la Universidad Nacional del Litoral, para su análisis visual y conceptual a partir del análisis de las categorías teóricas desarrolladas y en búsqueda de nuevos lenguajes, producciones y emergentes como insumo para la etapa de creación y diseño de un proyecto transmedia, basados en las experiencias de usuarios en educación.This work is carried out within the framework of research on new narratives in virtual educational resources in higher education. Therefore, first a tour of relevant concepts linked to three categories is proposed: Communication and Society; Education and Technologies; and Design, languages and media. In the current context, higher education is characterized by the inclusion of multiple screens and devices, which endow educational contexts of high technological complexity (Maggio, 2014) with particular features to understand for the design of innovative and inclusive experiences in higher education. Digital educational productions are protagonists of changes when it comes to the construction of knowledge and enhance the relationship between media, languages and devices. Therefore, understanding and recognizing in the didactic plane the notion of genuine inclusion (Maggio, 2016) of technology gives meaning to the current construction of knowledge from the design of plans and strategies by teachers. In this new reality for higher education, it is where we place the journey of our work linked to teaching languages and narratives. Consequently, the line of research proposes to investigate the process of virtualization of the curriculum, proposing a selection of educational digital resources and environments within the Online Education System of the Universidad Nacional del Litoral, for its visual and conceptual analysis based on of the analysis of the theoretical categories developed and in search of new languages, productions and emerging as input for the stage of creation and design of the transmedia project, based on the experiences of users in education.esopenAccessNarrativas transmediaEducaciónRecursos educativosLenguajeMediosNuevas narrativas en los recursos educativos virtuales : diseño de un proyecto transmedia para docentes de educación superiortesisAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.