Aschieri, Patricia2025-05-272025-05-272024-09-04https://hdl.handle.net/2133/29575La presente investigación estudia las instancias comunicacionales en el baile del candombe porteño -práctica emblemática de la cultura afroporteña que persistió a diversas formas de represión y silenciamiento a lo largo de la historia-, a partir de realizar un abordaje etnográfico en el marco de la Asociación Civil Misibamba, ubicada en la zona oeste de Buenos Aires y cuyos integrantes se reconocen como afroargentinas y afroargentinos ‘del tronco colonial’. Indagaremos los modos actuales en que las corporalidades se configuran en el baile, explorando en sus movimientos y gestualidades, los significantes que operan en la reestructuración de sus procesos identitarios. Para ello, revisaremos las disputas presentes en los diferentes contextos sociales donde el candombe porteño fue desarrollándose a lo largo del siglo XIX y XX (organizaciones comunitarias, carnavales, bailes en espacios públicos y privados) buscando identificar en los gestos corporales las marcas de otros géneros con los que se fue relacionando en diferentes escenarios. Estos elementos y sus huellas actuales, echarán luz sobre el potencial de ciertos rasgos desestimados del candombe como manera de resistencia y/o reconocimiento socio-cultural.This research studies the communication aspects of the Buenos Aires candombe dance - emblematic practice of Afro-Porteño culture that persisted through various forms of repression and silencing throughout history- based on an ethnographic approach to the Misibamba Civil Association, located in the western area of Buenos Aires and whose members recognize themselves as Afro-Argentines 'of the colonial trunk'. We will investigate the current ways in which corporalities are configured in dance, exploring in their movements and gestures, the signifiers that operate in the restructuring of their identity processes. To do this, we will review the disputes present in the different social contexts where Buenos Aires candombe developed throughout the 19th and 20th centuries (community organizations, carnivals, dances in public and private spaces) seeking to identify in body gestures marks of other genres with which it interacted in different scenarios. These elements and their current traces will shed light on the potential of certain neglected features of candombe as a way of resistance and/or socio-cultural recognition.esopenAccessIdentidad culturalComunicaciónCorporalidadCandombeAfroargentinaMenear la bumba : indicios de un baile quebrado. Corporalidad, comunicación e identidad cultural en el candombe afroporteño. Misibamba en el siglo XXItesisAutora y Facultad de Ciencia Política y Relaciones InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International CC BY-NC-SA 4.0 Deed Canonical URL https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ See the legal code You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.