2021-10-052021-10-0520201851-992Xhttp://hdl.handle.net/2133/22277Si desde su origen la Compañía de Jesús recurrió a la narración de su propia historia como instrumento para configurar su identidad, la tarea resultó de especial importancia en el siglo XIX, al enfrentarse a tres dificultades nuevas: interpretar la supresión total de la orden, decretada en 1773 por Clemente XIV; responder al orden político nacido de la revolución burguesa y entrar en relación con novedosos ideales culturales y científicos. Si desde el primer momento muchos jesuitas, por propia iniciativa, narran sus viajes, experiencias y misiones, a medida que avanza el siglo XIX este esfuerzo se institucionaliza y se dota de una pretensión científica que busca también ser reconocida fuera de los círculos de la Compañía. El artículo se aproxima a esta problemática analizando la relectura de la misión de Buenos Aires durante la presidencia de Juan Manuel de Rosas; relectura que, a partir de la crónica de Mariano Berdugo (1841), realizan los jesuitas José J. Cotanilla, Rafael Pérez, Pablo Hernández, Juan Isérn, Joaquín Gracia y Guillermo Furlong. Analizo las razones que impulsan la redacción histórica y, desde aquí, busco establecer la inserción identitaria de la Compañía restaurada.The company of Jesus resorted to the narration of its own history as an instrument to configure its identity, the task was of special importance in the XIX century, when responding to three difficulties: How to assume the total suppression of the order, decreed in 1773 by Clement XIV ; How to relate to culture, science and, specifically, history.How to solve the conflict with the political order born of the bourgeois revolution. From the first moment we find Jesuits who, on their own initiative, narrate their trips, experiences and missions. As the nineteenth century advances, this effort is institutionalized and endowed with a scientific claim that also seeks to be recognized outside of the Company's circles. The article aims to approach this problem by analyzing the rereading of the mission of Buenos Aires during the presidency of Juan Manuel de Rosas. Knowing the chronicle of Mariano Berdugo (1841), six Jesuits write again on the same subject: José J. Cotanilla, Rafael Pérez, Pablo Hernández, Juan Isérn, Joaquín Gracia and Guillermo Furlong. It analyze the reasons that drive the historical writing and, from here, seeks to establish the identity insertion of the restored Company.application/pdf1-21spaopenAccessCompañía de JesúsHistoriografíaMemoria históricaJuan Manuel de RosasCatolicismo argentinoSociety of JesusHistoriographyLa relectura de la historia como instrumento de construcción de la identidad: los jesuitas y RosasThe rereading of history as an instrument of identity construction: the Jesuits and RosasarticleAutor/a/eshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/