2025-04-092025-04-092008-12-01ISSN 1851-3719https://hdl.handle.net/2133/29265Las lecturas en clave teológica, filosófica y literaria del Libro de Job nutren la historia del modo en que el pensamiento occidental, desde la Patrística hasta nuestros días, ha problematizado la presencia del mal en el mundo y su articulación con la política. Si la política moderna no ha podido dejar de reflexionar en torno a la paradoja del vínculo entre el mal y el Estado, después de Auschwitz, el mal se vuelve injustificable y se expresa en toda su arbitrariedad. De Hobbes en adelante, la lucha entre bitio y el mal se muestra en su caracter irresoluble, y el pensamiento político parece conducirnos a la atmósfera posmoderna va entrevista por Weber -y antes por Nietzsche-del politeísmo de valores y la ausencia de fundamenta para la moral.The theological, philosophical and literary readings of the Book of Job nourish the history of the wavs in which Western Political Thought, from the Patristic to conternporarv authors, has reflected upon the presence of the Evil in the world, and its articulation with politics. lf Modern Politics has insisted in reflecting about the paradoxical link bctween the Evil and the State, after Auschwitz the Evil becomcs unjustifiable and it is exhibited in its most critical arbitrariness. From Hobbes onward, the struggle between the Evil and the Good is shown in its irresolvable traits, and the political thought scems to lead us to the post-modern atmosphere of the polytheism of values and the lack of foundations for morals, which has been anticipated by Weber, and previously, by Nietzche.pp. 27-38esopenAccessPolíticaMalEstadoPoliticsEvilState3.La Historia de Job revisitada, Mónica BILLONI, pp. 27-38articuloCEEMIAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/