Irigaray, Fernando2024-11-192024-11-192024https://hdl.handle.net/2133/28164El presente trabajo representa un estudio sobre las narrativas inmersivas de no ficción, más precisamente de los documentales 360º, en un contexto donde los procesos de convergencia digital transforman el ecosistema de medios, dando lugar al nacimiento de nuevas especies narrativas y nuevas formas de producción, circulación y consumo de contenidos periodísticos y documentales. Esta investigación busca argumentar cómo el medio digital afecta a las lógicas audiovisuales de construcción del punto de vista documental 360º desde el análisis del autor, la construcción del protagonista / usuario y el lenguaje 360º. Desde la construcción de un marco conceptual que sitúa al contenido de no ficción en el centro de la escena, buscamos identificar los elementos que caracterizan el punto de vista en el documental 360º como un modo de producción nuevo y específico, con tecnologías y rasgos propios, diferenciándolo a la vez de las formas convencionales de documental. La investigación establece los precedentes y el contexto actual donde se desarrolla el documental, y a partir del estado del arte y la propia experiencia como realizador de este tipo de contenidos describimos el contexto principal de este incipiente formato; la web, las aplicaciones y las tecnologías que lo hacen posible, tanto en la ideación como en la experiencia del usuario. Centrados en el eje del punto de vista y atendiendo a las nuevas lógicas y dinámicas actuales, nos enfocamos en la transformación de los procesos de producción y circulación de los mismos, abordando aspectos relevantes sobre la inmersión, la interacción y la experiencia como factores claves de este tipo de lenguaje que proponen una nueva relación entre el observador y el observado. El estudio pretende concluir con los aportes y las reflexiones acerca de cómo pueden las formas de narración, a través de los documentales inmersivos, contribuir al trabajo documental para construir un punto de vista 360º.The present work represents a study on non-fiction immersive narratives, more precisely 360º documentaries, in a context where digital convergence processes transformed the media ecosystem, giving rise to new narrative species and new forms of production, circulation and consumption of journalistic and documentary content. This research seeks to argue how the digital medium has affected the audiovisual logic of construction of the 360º documentary point of view, from the analysis of the author, the construction of the protagonist / user and the 360º language. From the construction of a conceptual framework that places non-fiction content at the center of the scene, we will seek to identify the elements that characterize the point of view in the 360º documentary as a new and specific mode of production, with its own technologies and features, differentiating it at the same time from the conventional forms of documentary. The investigation establishes the precedents and the current context where the documentary is developed, and based on the state of the art and my own experience as a filmmaker, of this type of content, we will describe the main context of this incipient format; the web, the applications and the technologies that make it possible, both in the ideation and in the user experience. Focused on the axis of the point of view and taking into account the new current logics and dynamics, we will focus on the transformation of the processes of production and circulation of the same, addressing relevant aspects of immersion, interaction and experience as key factors of this type of language, which propose a new relationship between the observer and the observed. The study aims to conclude with the contributions and reflections on how the forms of narration, through immersive documentaries, can contribute to documentary work to build a 360º point of view.esopenAccessVideo 360Documentales inmersivosLenguaje 360Narrativas inmersivasAnálisis del punto de vista en los documentales inmersivos : hacia una construcción del lenguaje 360ºtesisAutor y Facultad de Ciencia Política y Relaciones InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation . No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.