Macera, Irene2024-06-282024-06-282021https://hdl.handle.net/2133/27371En el presente trabajo se pone el foco de análisis en las instancias de examen en el contexto universitario. A su vez, se argumenta a favor de la necesidad de un rediseño lúdico de las mismas a partir de su contextualización en un proceso más amplio de agotamiento del proyecto disciplinar y sus dispositivos normalizadores y la emergencia de la sociedad de control. La articulación de dicho recorrido se encuentra dada por la problematización del concepto de experiencia desde la recuperación de los planteos de Alessandro Baricco (2008; 2019). Desde allí se avanza en la elaboración de un herramental teórico que permita abordar el objeto en vistas de su rediseño lúdico. Para esto se aborda, por un lado, el juego desde una trama conceptual enriquecida al tiempo que se analizan las instancias de examen en el contexto universitario en términos de Interfaz, según la conceptualización propuesta por Carlos Scolari (2018b), y las cinco preguntas planteadas por Lila Pinto (2019) en torno a las dimensiones de lo que la autora llama el núcleo duro de la escuela. Finalmente, se despliega una propuesta de rediseño que comprende el desarrollo de una mecánica lúdica junto con una plataforma digital enmarcadas en una estrategia de innovación incremental (Scolari, 2018).In the present work, the focus of analysis is placed on the examination instances in the university context. In turn, it is argued in favor of the need for a playful redesign of them based on their contextualization in a broader process of exhaustion of the disciplinary project and its normalizing devices and the emergence of the control society. The articulation of this journey is given by the problematization of the concept of experience from the recovery of the proposals of Alessandro Baricco (2008; 2019). From there, progress is made in the elaboration of a theoretical tool that allows approaching the object in view of its playful redesign. For this, the game is approached from an enriched conceptual plot while analyzing the exam instances in the university context in terms of Interface, according to the conceptualization proposed by Carlos Scolari (2018b), and the five questions posed by Lila Pinto (2019) on the dimensions of what the author calls the hard core of the school. Finally, a redesign proposal is deployed that includes the development of a playful mechanic together with a digital platform framed in an incremental innovation strategy (Scolari, 2018).esopenAccessUniversidadExamenJuegoInterfazDiseñoHacia una plataforma digital para el rediseño lúdico de las instancias de examen en el contexto universitariotesisAutor y Facultad de Ciencia Política y Relaciones InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.