2020-11-162020-11-162020-091853-1326http://hdl.handle.net/2133/19301La irrupción de la Pandemia puede contribuir a revelar tres dimensiones o características posibles como modos de pensar y pensarnos en relación a las prácticas y a la formación pedagógica: es instituyente; evaluativa y narrativa. En el presente trabajo intentaremos argumentar lo anterior, a la vez que habremos de compartir lineamientos y un análisis de las reconfiguraciones históricas acerca del lugar histórico del docente con el fin de realizar aportes que favorezcan la construcción de una agenda política pedagógica “contra pandémica” y postcolonial.The irruption of the Pandemic might reveal us three possible dimensions as ways of thinking (and for rethinking ourselves) regarding Teaching Practices and Pedagogical Training as well: it is “instituting”; “evaluator” and finally, “narrative”. So, in this paper we are deeply interested to try to argue it that, at the same time we want to share some lineaments about the historical reconfigurations of the historical teacher´s place. We will do it that, in order to favor the construction for a public, political and also pedagogical counter-pandemic and postcolonial Agenda.application/pdf159-178spaopenAccessFormación PedagógicaIntuiciónContextos de EmergenciaAportes PostcolonialesNarrar el Presente en Educación: del “apagar incendios” como “intuición” a la “emergentología” como protagonista de la formación (Aportes para un debate contrapandémico y poscolonial)Narrate the Present in Education: from “putting out fires” as intuition to “emergentology” as the protagonist of the formation”. (Contributions for a “counter- pandemic” and postcolonial debate)articleLicencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional