Cortassa, Carina2024-05-302024-05-302023https://hdl.handle.net/2133/27103Las revistas científicas son un objeto privilegiado en la comunicación de los resultados de la investigación y también, desde la segunda mitad del siglo pasado, herramientas fundamentales para la evaluación en la carrera científica. Internet y las nuevas tecnologías propusieron cambios en la producción, distribución y consumo de los contenidos, que están repercutiendo en las publicaciones de manera dispar. Este trabajo se centra en esos cambios desde la singular mirada de la revista científica universitaria, a través del estudio de dos dimensiones de visibilidad —la visibilidad como indexación y la visibilidad digital— en 25 publicaciones de la Universidad Nacional del Litoral. La visibilidad como sinónimo de indexación es una interpretación corriente del término en los ámbitos estudiados. Su abordaje implicó un relevamiento de la presencia de las revistas en bases e índices internacionales, regionales y nacionales, a partir de criterios ya utilizados en trabajos previos. En función de las características de las publicaciones analizadas, el foco se ancló en la dimensión local, lo que permitió postular la existencia de un subespacio ―hiperlocal‖ basado en agendas de cercanía y el trabajo con instituciones de la región. El estudio de revistas científicas pioneras permite suponer que este enfoque responde a tradiciones editoriales forjadas en la etapa fundacional de la institución. La dimensión digital de la visibilidad está particularmente ausente en la bibliografía, y especialmente desvinculada de los análisis de circuitos. Este estudio de casos permitió observar una adopción inercial de la digitalidad y una escasa incorporación de nuevos recursos narrativos, lo que disminuye las posibilidades de circulación de los contenidos en los actuales ecosistemas de publicación de revistas. En función del análisis, se propone una producción digital en dos niveles de implementación: una plataforma interactiva para la divulgación de contenidos científicos, y tres prototipos para la creación del Artículo Científico Interactivo y Multimedial. Se busca con estos desarrollos consolidar el prestigio de las publicaciones a través de la visibilidad de las marcas-revista y de la expansión a nuevos públicos.Scientific journals are a privileged object for communicating research results and, since the second half of the last century, they are also fundamental tools for the evaluation in scientific research careers. The Internet and the new technologies have introduced changes in the production, distribution and consumption of contents, which are affecting the publications in different ways. This work focuses on those changes from the point of view of the university scientific journal, through the study of two dimensions of visibility (visibility as indexing and digital visibility) in 25 publications of Universidad Nacional del Litoral (UNL). Visibility as a synonym of indexing is a common interpretation of the term in the fields studied. Its approach implied a survey of the presence of journals in international, regional and national databases and indexes, following criteria already used in previous works. Regarding the characteristics of the publications analyzed, the focus was anchored in the local dimension, which allowed us to postulate the existence of a ‗hyperlocal‘ subspace based on local agendas and the work with institutions of the region. The study of pioneering scientific journals suggests that this focus is a result of the editorial traditions forged in the foundational stage of the institution. The digital dimension of visibility is particularly absent in the bibliography, and especially disconnected from circuit analysis. This case study made possible to observe an inertial adoption of digitality and a scarce incorporation of new narrative resources, which diminishes the possibilities of content circulation in the current journal publishing ecosystems. Based on the analysis, a digital production is proposed at two levels of implementation: an interactive platform for the dissemination of scientific contents, and three prototypes for the creation of the Interactive and Multimedia Scientific Article. The aim of these developments is to consolidate the prestige of publications through the visibility of journal brands and the expansion to new audiences.esopenAccessRevistas científicasUniversidadesUniversidad Nacional del LitoralAmérica LatinaLa visibilidad de las revistas científicas en los nuevos ecosistemas digitales : el caso de las publicaciones periódicas de la Universidad Nacional del Litoral (2019-2020)tesisAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.