Gasparri, Elena2024-06-062024-06-062023https://hdl.handle.net/2133/27236El presente trabajo de investigación analiza la comunicación de las ciencias en el proyecto “Plataforma de Estudios Ambientales y Sostenibilidad” (PEAS) de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), el cual está situado en un mapa cultural mediático caracterizado por la hiper-fragmentación de las audiencias y la hiper-conectividad. Se abordan aquí conceptos centrales que permiten definir y diferenciar la comunicación de la ciencia de otros abordajes tales como la divulgación científica, lo que, a su vez, permite reflexionar sobre la perspectiva teórica que sustenta los procesos de comunicación en circulación. Asimismo, se aborda analíticamente la caracterización del universo narrativo que construye el proyecto en pos de la participación e inmersión de las audiencias, así como las interfaces que definen su entramado. El abordaje metodológico es de tipo cualitativo, ya que busca dar cuenta de la perspectiva subjetiva de los actores involucrados, y se basa en un diseño flexible, que recurre a la observación no participante y la entrevista a informantes clave. El trabajo de investigación en su conjunto da cuenta de los procesos de comunicación de los conocimientos científicos entre las instituciones que los generan y la sociedad, en un contexto donde los medios de comunicación han cambiado sus dinámicas, ahora signadas por la cultura de la convergencia mediática, y que a su vez operan mediante la construcción de universos narrativos.The present research analyzes the communication of sciences in the project "Plataforma de Estudios Ambientales y Sostenibilidad" (PEAS) of the National University of Rosario (UNR), which is located in a media cultural map characterized by hyper-fragmentation. of audiences and hyper-connectivity. Central concepts that allow defining and differentiating the communication of science from other approaches such as scientific dissemination are addressed here, which, in turn, allows us to reflect on the theoretical perspective that sustains the communication processes in circulation. Likewise, the characterization of the narrative universe that the project builds in pursuit of the participation and immersion of the audiences is analytically addressed, as well as the interfaces that define its framework. The methodological approach is qualitative, since it seeks to account for the subjective perspective of the actors involved, and is based on a flexible design, which uses non-participant observation and interviews with key informants. The research work as a whole accounts for the communication processes of scientific knowledge between the institutions that generate it and society, in a context where the media have changed their dynamics, now marked by the culture of media convergence, and which in turn operate through the construction of narrative universes.esopenAccessComunicación de la cienciaNarrativas transmediaConvergenciaInterfacesAnálisis y diseño de un proyecto en comunicación social de las ciencias. Estudio de caso : Plataforma de Estudios Ambientales y Sostenibilidad de la Universidad Nacional de RosariotesisAutora y Facultad de Ciencia Política y Relaciones InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.