Fernández, José Luis2024-05-302024-05-302021https://hdl.handle.net/2133/27105En un contexto de digitalización y convergencia técnica y cultural la radio se transforma. La introducción de las nuevas plataformas en el ecosistema mediático ha generado una mutación en la especie radiofónica, habilitando novedosos modos de producir y vincularse con los usuarios, donde las lógicas del networking conviven y se hibridan con las del tradicional broadcasting masivo. Durante su primer siglo de vida la interfaz mediática de la radio en tanto “entorno de interacción” (Scolari, 2018) casi no se alteró. En la actualidad la radio se presenta a través de pantallas interactivas, en entornos variables que ya no se limitan a lo sonoro y habilitan nuevas relaciones entre personas y tecnologías. A raíz de estos cambios en la interfaz la propia experiencia radial se estaría modificando también, nuevas prácticas y sentidos se vinculan al universo radiofónico. Nos encontramos así frente a la necesidad de generar nuevas explicaciones y enfoques que puedan definir los límites y las potencialidades de la radio en el siglo XXI. Un estudio sociosemiótico de las plataformas de la Radio Metro <Metro951.com> Y Radio Nacional <Radionacional.com.ar> nos permitirá avanzar en el conocimiento de los elementos que configuran la interfaz de una nueva radio y que moldean la experiencia radiofónica en la era digital.In a context of digitalization, technical and cultural convergence, radio is transformed. The introduction of new platforms in the media ecosystem has generated a mutation in the radio species, enabling new ways of producing and linking with users, where the logics of networking coexist and hybridize with those of traditional mass broadcasting. During its first century of life, the media interface of radio as an “environment of interaction” (Scolari, 2018) was hardly altered. Today radio is presented through interactive screens, in variable environments that are no longer limited to sound and enable new relationships between people and technologies. As a result of these changes in the interface, the radio experience itself would also be modifying, new practices and meanings are linked to the radio universe. We are thus faced with the need to generate new explanations and approaches that can define the limits and potential of radio in the 21st century. A socio-semiotic study of the platforms of Radio Metro <Metro951.com> and Radio Nacional <Radionacional.com.ar> will allow us to advance in the knowledge of the elements that configure the interface of a new radio and that shape the radio experience in the digital age .esopenAccessMedios de comunicaciónRadioComunicación digitalPlataformasEcología de los mediosPantallaRadiopantallas : evolución de la interfaz radiofónica en la era digitaltesisAutor y Facultad de Ciencia Política y Relaciones InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes . ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.