2021-03-232021-03-23http://hdl.handle.net/2133/20276In 2019, Andrea Rodrigo and Rodolfo Bonino, as representatives of a team of linguists and research teachers of Rosario city (Argentina), published Learning with NooJ, a book that presents a research field barely explored in the area of the study of languages in our country, such as Computational Linguistics, while presenting, in a didactic way, an approach to the software NooJ, specially. This article observes the academic and pedagogical importance of the publication of this reference in Spanish language, developed at the university, and starts off a new way of perceiving and theorizing about language and its teaching/learning process within the framework of new technologies.En 2019, Andrea Rodrigo y Rodolfo Bonino, como representantes de un equipo de lingüistas y docentes investigadores de la ciudad de Rosario (Argentina), publican Aprendo con NooJ, un libro que introduce a un campo de investigación escasamente explorado en el área de las Letras en nuestro país, como es la Lingüística Computacional, al mismo tiempo que presenta, de modo didáctico, un acercamiento a la herramienta informática NooJ en particular. El presente artículo comenta la importancia académica y pedagógica de la publicación de esta referencia en lengua española, gestada en la universidad, y que inaugura una nueva forma de percibir y teorizar sobre el lenguaje y su proceso de enseñanza/aprendizaje en el marco de las nuevas tecnologías.application/pdfopenAccessLingüística computacionalEnseñanza de la lenguaComputational linguisticsLanguage teachingLa consolidación de un nuevo enfoque pedagógico en “Aprendo con NooJ: de la lingüística computacional a la enseñanza de la lengua”The consolidation of a new pedagogical approach in “Learning with NooJ: from computational linguistics to language teaching”articlehttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/