2019-09-102019-09-102015-051851-992Xhttp://hdl.handle.net/2133/16079Este texto presenta las estrategias discursivas oficiales del turismo en Chiapas en general. En particular, describe los patrimonios culturales y las realidades sociales de tres localidades turísticas chiapanecas: Comitán de Domínguez, Chiapa de Corzo y San Cristóbal de las Casas. El discurso político da cifras y promete éxitos. El discurso emocional promocional subraya los valores culturales y oculta las problemáticas sociales, además de obviar los sentires y necesidades de la población. El turismo trae beneficios y perjuicios, no garantiza el desarrollo, y a veces distorsiona lo que valora.In general this text presents the official discourse strategies of tourism in Chiapas. In particular, describes the cultural heritage and the social realities of three tourist towns in Chiapas: Comitán de Domínguez, Chiapa de Corzo and San Cristóbal de las Casas. Political discourse gives figures and promises success. Promotional emotional speech emphasizes cultural values and hidden social problems, in addition to ignore the feelings and needs of the population. Tourism brings benefits and detriments, does not guarantee the development, and sometimes distorts what you value.application/pdf99-123spaopenAccessTurismoDiscursosAtributos culturalesRealidades socialesTourismSpeechesCultural attributesTurismo en Chiapas: Estrategias, luces y oscuridadesTourism in Chiapas: Strategies, lights and shadowsarticleAutores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/