2021-08-032021-08-0320192314-0542http://hdl.handle.net/2133/21506The Mari archives show the conspicuous presence of social groups committed to a mobile way of life in early second millennium Syria, but these never constituted an element foreign to settled farmers in the river valleys. If taken as different populations, one should recognize anyways that they were only ideal vectors that came from the same social milieu. In tune with this overall view of landscape, modern scholarship no longer assigns tribal characteristics exclusively to mobile groups, but instead understands a tribal socio political mode as a manner of resolving tensions in societies with signi cant mobile pastoralist components. Hence, apparently different social groups belonged to the same political entities and owed allegiance to the same authorities. The question now arises as to whether distinct cultural identities springing from the same socio-political soil need to be explained by the correlated existence of a single political unit encompassing them all (kingship) or we can see alternative ways of establishing social ties across distance. In early settings where expansionary kingship projects were still absent in the Middle Euphrates region, tribal identities seem to have offered an alternative or rather a complement to local urban citizenship, as we know from earliest Mari royal inscriptions. The matum category is used there for the first time to refer to socio-political entities on their own, not necessarily subordinate to larger polities.This work discusses the precise meaning of this term as used in the royal inscriptions of Yahdun-Lim.Los Archivos de Mari muestran la notoria presencia de grupos sociales con un modo de vida móvil en la Siria de la primera mitad del segundo milenio, pero estos grupos jamás constituyeron un elemento extraño a los agricultores sedentarios de los valles fuviales. Si se los entendiera como poblaciones diferentes, uno de todos modos debería reconocer que son sólo vectores ideales provenientes del mismo medio social. A tono con esta visión general, los estudios más recientes ya no asignan rasgos tribales exclusivamente a los grupos móviles: el modo sociopolítico tribal se entiende en cambio como una manera de resolver tensiones en sociedades con componentes pastoriles móviles signi cativos. Por lo tanto, grupos sociales aparentemente diferentes pertenecían a las mismas entidades políticas y obedecáan a las mismas autoridades. En este contexto surge la cuestión de si identidades culturales distintas que provienen de un mismo medio sociopolítico necesitan explicarse en relación con una sola unidad política que envuelve a todas aquellas (dinastía) o estamos en condiciones de visualizar modos alternativos de establecer vínculos sociales a distancia. En escenarios previos, cuando los proyectos dinásticos expansionistas aún estaban ausentes en la región del Éufrates Medio, las identidades tribales parecen haber ofrecido una alternativa, o más bien un complemento, a la ciudadanía urbana local, como sabemos por las primeras inscripciones reales de Mari. Se usó allí la categoría matum por primera vez, para referirse a entidades sociopolíticas en sí mismas, no necesariamente subordinadas a formaciones políticas mayores. Este trabajo examina el preciso signi cado de este término tal cual es usado en las inscripciones reales de Yahdun-Lim.application/pdf1-24engopenAccessSiriaArchivos de MariDominios sociopolíticosSyriaMari archivesSocio-political domainsAbout the mātum in Early Second Millennium Middle Euphrates Region. The Royal Inscriptions of Yahdun-LîmAcerca del mātum durante el II milenio temprano en la región del Éufrates medio. Las inscripciones de Yahdun-LîmarticleAutorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/