Tontas y víctimas: paradojas de ciertas posiciones analíticas sobre la cultura de masas
Fecha
2015
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Editor
UNR Editora
Resumen
Descripción
A partir de la denuncia enviada este año al canal de televisión
Telefé intimando a que en el plazo de veinticuatro horas se
levantara del aire el sketch “La Nena” del programa Poné a
Francella que el mismo emitía diariamente -en donde se argumenta
que el sketch “promueve el acoso y el abuso sexual
a menores” y “fomenta la pedofilia en el placer sexual que
evidencia con una niña”-, este artículo se propone indagar
sobre el estado actual en Argentina de la crítica cultural y
comunicacional en torno a géneros y sexualidades.
Partimos de un diagnóstico inicial que ha ido tomando forma
en nuestras investigaciones doctorales: las miradas dominantes
sobre la relación entre industrias culturales y audiencias,
especialmente la relación entre “medios” y “mujeres”,
son la victimización y la estupidización. Esto es: las mujeres
son “víctimas” cuando son representadas en la cultura de
masas y “tontas” cuando la consumen.
Desde la inquietud que nos genera que dichas retóricas aparezcan
en algunos casos como punto de partida incuestionable,
nos peguntaremos: ¿qué ideas sobre géneros y sexualidades
sustentan sus hipótesis?, ¿qué posiciones de sujeto
habilitan u ocluyen estas retóricas en relación con la cultura
de masas?, ¿cuál es el rol que el Estado debería cumplir en
estos casos?
Based on the complaint sent to the television channel Telefe intimating to remove from schedule the sketch “La Nena” within twenty-four hours, which argued that the sketch “promotes bullying and child sexual abuse” and “promotes pedophilia” - this article seeks to explore the current state of cultural criticism on gender and sexualities in Argentina Our initial diagnosis is that the hegemonic perspectives on the relationship between cultural industries and audiences, especially “media” and “women” are what we call “dumbing” and “victimization”. That is, women are “victims” when they are represented in mass culture and “dumbs” when the consumed it. Our main concern is that this starting point generally appears as unquestionable. We will interrogate this perspectives regarding what ideas about gender and sexuality support their hypothesis?, what subject positions are enabled or occluded?, what is the role the state should play in these cases?
Based on the complaint sent to the television channel Telefe intimating to remove from schedule the sketch “La Nena” within twenty-four hours, which argued that the sketch “promotes bullying and child sexual abuse” and “promotes pedophilia” - this article seeks to explore the current state of cultural criticism on gender and sexualities in Argentina Our initial diagnosis is that the hegemonic perspectives on the relationship between cultural industries and audiences, especially “media” and “women” are what we call “dumbing” and “victimization”. That is, women are “victims” when they are represented in mass culture and “dumbs” when the consumed it. Our main concern is that this starting point generally appears as unquestionable. We will interrogate this perspectives regarding what ideas about gender and sexuality support their hypothesis?, what subject positions are enabled or occluded?, what is the role the state should play in these cases?
Palabras clave
Género, Mujeres, Medios de comunicación, Argentina, Gender, Women, Media