Miradas a las alternativas educativas al fracaso escolar. Políticas, experiencias, conceptualizaciones y estudio de caso a inicios del SXXI
Archivos
Fecha
2018
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Escuela de Ciencias de la Educación. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario
Resumen
Descripción
Las últimas décadas del SXX en América Latina están signadas por las
secuelas del autoritarismo y la fragmentación neoliberal. La primera década
del SXXI transcurrió con cambios favorables en la vida social. Las políticas
para la justicia, igualdad e inclusión educativas representan una tendencia con
logros efectivos en la materialización del derecho a la educación. No obstante,
sus límites en la superación de las brechas en el acceso y calidad de los
aprendizajes. Las alternativas educativas en respuesta al fracaso escolar se
diversificaron y si bien se cuenta con estudios en el campo, resta profundizar
sobre sus condiciones, funcionamiento cotidiano, resultados e impacto en los
distintos niveles de gestión.
Aquí se recuperan aportes institucionales para pensar las fronteras que las
organizaciones imponen a lo posible y las que estas alternativas movilizan. Luego
se exponen los resultados de un estudio de caso sobre una alternativa para la
reinserción con foco en las posibilidades y dificultades asociadas a la ubicación
en el sistema educativo, la inserción en el barrio y la articulación con la escuela.
Las alternativas apuestan al cambio para la democratización educativa.
Al hacerlo develan los mecanismos y prácticas productores de exclusión. Lo
cual compromete aún más la pregunta por su potencial y el de las instituciones
actuales para garantizar el cumplimiento del derecho a una educación de
calidad para todos.
The last decades of the SXX in Latin America are marked by the aftermath of authoritarianism and fragmentation. The first decade of the SXXI passed with favorable changes in social life. Policies for justice, equality and inclusion in education represent a trend with effective achievements in the realization of the right to education, notwithstanding its limitations. Although there are studies on proposals in response to school failure, there is a deepening of the favorable conditions and limits to overcome it, results obtained and impact at the different levels of management. Here we introduce contributions of institutional perspectives to continue thinking the borders that organizations impose to the possible in the educational field and those that the alternatives mobilize. The results of the study carried out on an alternative for reintegration are presented, focusing on the possibilities and difficulties associated with placement in the educational system, insertion in the neighborhood and articulation with the school. Alternatives bet on the change for inclusion. They also reveal exclusionary mechanisms and practices. This further compromises the question of its potential and that of the current institutions to guarantee the fulfillment of the right to a quality education for all.
The last decades of the SXX in Latin America are marked by the aftermath of authoritarianism and fragmentation. The first decade of the SXXI passed with favorable changes in social life. Policies for justice, equality and inclusion in education represent a trend with effective achievements in the realization of the right to education, notwithstanding its limitations. Although there are studies on proposals in response to school failure, there is a deepening of the favorable conditions and limits to overcome it, results obtained and impact at the different levels of management. Here we introduce contributions of institutional perspectives to continue thinking the borders that organizations impose to the possible in the educational field and those that the alternatives mobilize. The results of the study carried out on an alternative for reintegration are presented, focusing on the possibilities and difficulties associated with placement in the educational system, insertion in the neighborhood and articulation with the school. Alternatives bet on the change for inclusion. They also reveal exclusionary mechanisms and practices. This further compromises the question of its potential and that of the current institutions to guarantee the fulfillment of the right to a quality education for all.
Palabras clave
Alternativas educativas, Fracaso escolar, Articulación institucional, Inserción territorial, Ubicación organizacional