Nivel medio: encuentros y desencuentros entre el enseñar y aprender.
Fecha
2009
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Ciencias de la Educación
Resumen
Descripción
El presente artículo se construye a partir de los avances que realizamos en el
proyecto de investigación: “¿Qué enseña la escuela media? Un estudio de sus huellas
en la voz de sus egresados”. Como tal, el mismo no plantea conclusiones finales, sólo
algunos interrogantes que han dado origen a nuestra investigación, como así también,
aquellos indicios en torno a un tema tan debatido como los son las huellas o surcos
que la escuela media deja en los egresados.
Reflexionar sobre las relaciones del docente con el conocimiento y los alumnos,
en términos de huellas, espejos o señales es una problemática que nos permite analizar
diversos aspectos de nuestras prácticas educativas, en especial, la posibilidad
de cuestionar aquellas supuestas verdades esenciales en torno a la enseñanza y el
aprendizaje.
Las interpretaciones acerca de las expresiones valorativas de los egresados
nos posibilitó reconocer algunas características de la impronta de la enseñanza en
el nivel medio, entre ellas, la distancia entre los tiempos del enseñar y el aprender, la
forma del trabajo con el contenido, la capacitación docente, el lugar de integración de
nuevas tecnologías, las modalidades de enseñanza, los aspectos comunicacionales
y el sentido de pertenencia.
This article is based on the progress we made in the research project: What teaches middle school? A study of the footprints in the voice of their graduates. As such, it poses no conclusions, just some questions that have led our investigation, as well as those topics that have been debated about graduates of middle school. Think about the relationships of teachers with the knowledge and the students in terms of tracks, signals or mirrors is a problem that allows us to analyze various aspects of our educational practices, in particular, to question alleged essential truths relating to teaching and learning. The interpretations about the value of graduates allow us to recognize some characteristics in the imprint of teaching at the secondary level, including the distance between the times of teaching and learning, the way of working with the content, training teacher, integrating new technologies, modes of teaching, communication aspects and the sense of belonging.
This article is based on the progress we made in the research project: What teaches middle school? A study of the footprints in the voice of their graduates. As such, it poses no conclusions, just some questions that have led our investigation, as well as those topics that have been debated about graduates of middle school. Think about the relationships of teachers with the knowledge and the students in terms of tracks, signals or mirrors is a problem that allows us to analyze various aspects of our educational practices, in particular, to question alleged essential truths relating to teaching and learning. The interpretations about the value of graduates allow us to recognize some characteristics in the imprint of teaching at the secondary level, including the distance between the times of teaching and learning, the way of working with the content, training teacher, integrating new technologies, modes of teaching, communication aspects and the sense of belonging.
Palabras clave
Enseñanza, Aprendizaje, Valoraciones, Escuela Media, Teaching, Learning, Valuations