Los medios en los modelos clásicos de comportamiento electoral
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Fecha
2018-01
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Editor
UNR Editora
Resumen
Descripción
El objetivo del presente artículo es la revisión bibliográfica
de la noción de medios de comunicación en los modelos
clásicos de comportamiento electoral. Según el modelo
de Columbia tienen función de activar, reforzar o convertir,
teniendo en cuenta las variables, y, los valores del
elector en el Índice de Predisposición Política (IPP), que
influencia la selectividad de tipos de medios y recepción de
información. Según el modelo Michigan son un componente
intermediario entre la percepción no-política-externa y
la político-personal. Tales evaluaciones se sostienen en
una selectividad alta, tanto en el consumo de medios
como en su contenido. Por último, el modelo económico
propone que los medios son fuentes y flujos gratuitos de
información de carácter persuasivo por su “selección de
hechos parciales” para favorecer o no a una determinada
fuerza política en términos del beneficio real o hipotético
que deduce el votante y, por lo tanto, también con
capacidad para corromper al Gobierno y a la oposición
The aim of this article is the bibliographical review of the notion of media in the classical models of electoral behavior. According to the Columbia model, they have the function of activating, reinforcing or converting, taking into account the variables, and the values of the elector in the Political Predisposition Index (IPP), which influences the selectivity of media types and information reception. According to the Michigan model, they are an intermediary component between non-political-external and political-personal perception. Such evaluations are held in high selectivity, both in media consumption and in content. Finally, the economic model proposes that the media are sources and free flows of information of a persuasive nature by their ´selection of partial facts´ to favor or not to a certain political force in terms of the real or hypothetical benefit that the voter deduces and, therefore, also capable of corrupting the government and the opposition
The aim of this article is the bibliographical review of the notion of media in the classical models of electoral behavior. According to the Columbia model, they have the function of activating, reinforcing or converting, taking into account the variables, and the values of the elector in the Political Predisposition Index (IPP), which influences the selectivity of media types and information reception. According to the Michigan model, they are an intermediary component between non-political-external and political-personal perception. Such evaluations are held in high selectivity, both in media consumption and in content. Finally, the economic model proposes that the media are sources and free flows of information of a persuasive nature by their ´selection of partial facts´ to favor or not to a certain political force in terms of the real or hypothetical benefit that the voter deduces and, therefore, also capable of corrupting the government and the opposition
Palabras clave
Medios de comunicación, Elecciones, Persuasión, Selectividad, Percepción, Media, Elections