La construcción discursiva de la mediatización móvil : presentaciones sociosemióticas de smartphones
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Fecha
2014-10-30
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Editor
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales
Resumen
El objetivo central de esta tesis es describir y analizar la construcción
discursiva de la mediatización móvil y sus efectos de sentido a través de
las estrategias publicitarias globales de tres compañías dedicadas a la
producción de telefonía celular como son Apple, Samsung y Nokia y sus
modelos insignias: iPhone, Galaxy S y Lumia, respectivamente.
Con el fin de dar cuenta del mencionado objetivo esta investigación toma
como marco teórico–epistemológico general a la sociosemiótica y su
articulación con la perspectiva cualitativa, lo que nos permite abordar la
productividad del sentido desde las modalidades de contacto, los
contratos de lectura, las estrategias discursivas, y encontrar “las marcas”
a partir de las cuales podemos establecer las relaciones con sus
condiciones de producción.
Definimos el nuevo estado de la mediatización como móvil dado el
aumento exponencial y el nivel de penetración que la telefonía celular ha
alcanzado en todo el mundo. Los smartphones o teléfonos celulares
inteligentes, en los que centramos nuestro análisis, han mutado en
dispositivos comunicacionales multimedias o metadipositivos de
comunicación dado que en ellos convergen los medios tradicionales de
comunicación, innumerables aplicaciones y funciones provocando de este
modo una profunda transformación no sólo tecnológica sino también
social y cultural que se manifiesta en los modos que se hacen públicas las
presentaciones de los teléfonos celulares y en las prácticas comunicativas
de sus usuarios
The central objective of this thesis is to describe and analyze the discursive construction of the mobile mediation and its effects of meaning through global advertising strategies of three companies engaged in the production of mobile phone such as Apple, Samsung and Nokia models and insignia iPhone, Galaxy S and Lumia respectively. In order to account for the above objective this research takes as a general theoretical framework for epistemological socio semiotics and its articulation with the qualitative perspective, allowing us to address productivity sense from contact arrangements, contracts for reading, discursive strategies and find “brands " from which we can establish relationships with production conditions. We define the new state of the mediation as a mobile given the exponential increase and the level of cell phone penetration has reached around the world. The smart cell phones or smartphones, in which we focus our analysis, mutated in multimedia communication devices or communication metadipositivos as they converge in traditional media, many applications and functions thereby causing profound changes not only technological but social and cultural well manifested in ways that make public presentations of cell phones and communication practices of its members
The central objective of this thesis is to describe and analyze the discursive construction of the mobile mediation and its effects of meaning through global advertising strategies of three companies engaged in the production of mobile phone such as Apple, Samsung and Nokia models and insignia iPhone, Galaxy S and Lumia respectively. In order to account for the above objective this research takes as a general theoretical framework for epistemological socio semiotics and its articulation with the qualitative perspective, allowing us to address productivity sense from contact arrangements, contracts for reading, discursive strategies and find “brands " from which we can establish relationships with production conditions. We define the new state of the mediation as a mobile given the exponential increase and the level of cell phone penetration has reached around the world. The smart cell phones or smartphones, in which we focus our analysis, mutated in multimedia communication devices or communication metadipositivos as they converge in traditional media, many applications and functions thereby causing profound changes not only technological but social and cultural well manifested in ways that make public presentations of cell phones and communication practices of its members
Descripción
Palabras clave
Análisis del discurso, Mediatización, Sociosemiótica, Movilidad, Smartphones