El artículo presenta una problematización pedagógica en el territorio de la escuela
primaria de educación común (en Provincia de Santa Fe- Argentina) en la cual se destaca
una tensión curricular compleja que discute sobre la música y un sentido pedagógico
que la piensa parte de la cultura y el proyecto escolar. Tal cuestión propone un estudio
crítico sobre la intención de la escuela por la música pero además, una intención de
la música por la escuela, considerando que estas intenciones no coinciden. Asimismo
uno de los focos está puesto en la posición del docente de música en tanto y por un
lado actor del escenario/territorio escolar, por otro formado desde, y centinela de, las
ambiciones disciplinares del campo específico de la música.
This article tries a study of a pedagogical issue from critical approach in the field
of the formal education in primary school (Santa Fe Province- Argentina) in which a
complex curricular tension is highlighted. This tension discusses about music and about a pedagogical way for conceives this music as part of the culture and the school
project. This study proposes a critical approach about two questions: What’s the school
intention for the music? What’s the music intention in the school? We know that both
intentions are different.
We then asked for the teacher’s perspective of music when he must synthesize
both intentions in their own praxis. We refer to music as a formal discipline trying to
overcome contextual ecological constraints, and music as contextual construction trying
framed necessarily to school territory.